گروه اقتصادی- محمدعلی توحید: درحالی که تاخیر در عملیات اجرایی شرکت بین المللی نفت ژاپن «اینپکس» در حوزه نفتی آزادگان همچنان ادامه دارد و وزیر نفت بارها وعده داده که در زمان معینی با طرف ژاپنی به توافق خواهد رسید

، در غیر این صورت پیمانکاران داخلی اجرای طرح توسعه این حوزه نفتی را اجرا خواهند کرد، وزیر نفت در تازه ترین اظهارات خود از امضای تفاهم نامه جدید با طرف های ژاپنی تا پایان مردادماه خبر داده است.

به گزارش همشهری وی بدون ذکر جزئیات بیشتری از تفاهم مقدماتی با طرف های ژاپنی در گفت وگو با مهر اظهار امیدواری کرده است که اگر مشکلات جدیدی به وجود نیاید درمورد این میدان با شرکت «اینپکس» تا پایان مردادماه به تفاهم خواهیم رسید تا عملیات اجرایی این شرکت در میدان نفتی آزادگان آغاز شود.

وی زمان آغاز عملیات اجرایی شرکت اینپکس را اعلام نکرد و تنها به ذکر امضای تفاهم نامه جدیدی در باره این میدان بزرگ نفتی اکتفا کرده است.

خبرگزاری های خارجی که با حساسیت مسایل حول این قرارداد را دنبال می کنند ضمن انتشار اظهارات جدید وزیری هامانه در این زمینه به تهدیدهای قبلی مسئولان ایرانی برای واگذاری این حوزه نفتی به شرکت های داخلی اشاره کرده و اختلاف اصلی میان طرفین را در زمینه افزایش قیمت فولاد در دو سال اخیر و افزایش هزینه های اجرای طرح دانسته و بر ضرورت پاکسازی مین در محدوده اجرای طرح توسعه میدان به عنوان عامل دیگر تاخیر در اجرای طرح تأکید کرده اند.

درحالی که برخی منابع عدم اجرای طرح را از سوی شرکت بین المللی نفت ژاپن به دلیل فشارهای غرب حول پرونده اتمی ایران و تعهد دولت ژاپن به همکاری در این زمینه می دانند مقامات دولتی در ژاپن اخیرا بار دیگر تأکید کرده اند که اختلاف طرفین در مورد میدان نفتی آزادگان که درصورت بهره برداری تا 20 سال منبع مطمئن برای تامین بخشی از نیاز ژاپن به نفت خام است را کاملا اقتصادی اعلام کرده اند.

شرکت بین المللی نفت ژاپن که 36 درصد سهام آن به دولت ژاپن تعلق دارد براساس قراردادی که چهار سال پیش در سفر محمد خاتمی ریاست جمهوری وقت کشورمان به توکیو با دولت ژاپن به امضا رسیدٍ، توسعه میدان آزادگان به این شرکت واگذار شد.

کد خبر 1469

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز